eco mińsk

Nie zapominajmy o piciu wody zimą.

Latem, szczególnie podczas upałów, często odczuwamy pragnienie, dzięki czemu łatwiej jest nam pamiętać o tym, żeby codziennie wypić odpowiednią ilość wody. Zimą, kiedy jest znacznie chłodniej, dużo rzadziej czujemy, że chce nam się pić. Tymczasem odpowiednie nawodnienie organizmu zimą jest równie ważne dla naszego zdrowia i samopoczucia jak latem.

W jaki sposób tracimy wodę zimą?

Okazuje się, że nie tylko latem nasz organizm może się odwodnić. Zimą tracimy dużo wody za sprawą mroźnego powietrza na zewnątrz i suchego wewnątrz pomieszczeń. W ten sposób przesuszają się zewnętrzne warstwy naszej skóry. Poza tym, kiedy jest zimno, krew odpływa z kurczących się naczyń włosowatych do wewnątrz organizmu, aby zapewnić naszym narządom wewnętrznym lepsze ukrwienie. Przyspiesza to także pracę nerek, w wyniku czego oddajemy więcej moczu. Nasz organizm odwadnia się także poprzez oddychanie mroźnym, suchym powietrzem. Absorbuje ono wilgoć z naszych śluzówek, którą wydychamy następnie razem z nim. Nie możemy zapominać o tym, że tracimy wodę również podczas uprawiania sportów zimowych. Jak widać, możemy się odwodnić nie tylko podczas upałów, kiedy intensywnie się pocimy, ale także wtedy, kiedy na dworze panują ujemne temperatury.

Objawy odwodnienia zimą.

Jednym z najbardziej doskwierających nam zimą objawów odwodnienia jest przesuszenie skóry i włosów. Nasza cera staje się szara a włosy matowe i trudne w układaniu. Poza tym zimą często nasza skóra ma skłonność do niedoskonałości, ponieważ kiedy nasz organizm nie jest odpowiednio nawodniony, ma trudności z pozbywaniem się toksyn. Kolejnym objawem odwodnienia zimą, z którego często nie zdajemy sobie sprawy, jest osłabienie i uczycie ciągłego zmęczenia. Jeśli ciągle czujemy się znużeni, warto zastanowić się, czy na pewno wypijamy przynajmniej 1,5 litra wody dziennie. Poza tym, jeśli nie zaspokajamy zapotrzebowania na wodę naszego organizmu we właściwy sposób, jest znacznie większa szansa na to, że zimą przytyjemy. Kiedy jest chłodno, często bowiem mamy ochotę na słodycze i inne kaloryczne przekąski. Niekiedy w ten sposób nasz organizm sygnalizuje nam pragnienie. Warto zatem częściej sięgać po butelkę z wodą, a może się okazać, że dzięki temu rzadziej będziemy podjadać słodycze, które z pewnością będą zgubne dla naszej figury.

Ile wody powinniśmy wypijać zimą?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Tyle samo co latem, wiosną i jesienią. Przypomnijmy, że dorosła osoba powinna pić około 1,5-2,5 litrów wody dziennie. Jest ona bowiem niezbędna do przebiegu wszystkich procesów zachodzących w naszym organizmie. Jak już wspomniano, wspomaga krążenie, poprawia stan skóry i włosów, przyspiesza przemianę materii oraz usprawnia dzianie układu nerwowego. Należy przy tym zaznaczyć, że zimą, mimo iż wolimy rozgrzewające napoje, nie możemy na ich rzecz rezygnować z wody. Nie dostarczą one nam bowiem składników mineralnych zawartych w wodzie ani nie nawodnią naszego organizmu w takim samym stopniu jak ona. Pamiętajmy także, że niektóre z nich jak np. kawa, działają wręcz odwadniająco i wymagają uzupełnienia dodatkowymi ilościami wody.

polityka prywatności »