eco mińsk

Groźne skutki odwodnienia organizmu.

Podczas upałów wszyscy jesteśmy znacznie bardziej narażeni na odwodnienie, niż wówczas, gdy wokół panuje normalna temperatura. Grupą osób, dla której odwodnienie jest najbardziej niebezpieczne, są osoby starsze i małe dzieci. Jak rozpoznać odwodnienie i co zrobić, żeby do niego nie dopuścić?

Objawy odwodnienia

Najogólniej rzecz ujmując, odwodnienie jest stanem, w którym poziom wody w organizmie spadł poniżej poziomu zapewniającego normalne funkcjonowanie. Często zbyt mała ilość wody, to także niedobór elektrolitów, czyli jonów magnezu, sodu i potasu. Pierwszym objawem odwodnienia jest uczucie pragnienia, kiedy czujemy, że chce nam się pić, oznacza to że nasz organizm już jest odwodniony. Dlaczego bardzo ważne jest, szczególnie podczas upałów, aby pamiętać o piciu wody, zanim poczujemy pragnienie. Kolejne objawy odwodnienia to ciemna barwa moczu, suchość skóry i spadek masy ciała. Jeśli nie dostarczymy naszemu organizmowi w tym momencie odpowiedniej ilości wody, nastąpi dalsze odwodnienie, którego objawami będą bóle i zwroty głowy, osłabienie i problemy z koncentracją, suchość w ustach, zaparcia, wymioty oraz rozdrażnienie. Następnym, bardzo niebezpiecznym już stadium odwodnienia jest senność, drętwienie kończyn, ogólnie złe samopoczucie oraz zmieniająca się temperatura ciała. Ubytek wody na poziomie 10-15% powoduje obrzęki języka i problemy z mówieniem, drgawki i utratę przytomności, może doprowadzić także do śmierci.

Przyczyny odwodnienia

Jak się okazuje, odwodnić możemy się nie tylko na skutek picia zbyt małej ilości wody, ale również z powodu przegrzania organizmu, biegunki, wymiotów i gorączki. Osoby intensywnie trenujące i odchudzające się także powinny uważać na to, aby się nie odwodnić. Powodem odwodnienia paradoksalnie może być także zbyt duża ilość wypijanej wody. Czysta woda wypłukuje bowiem z organizmu jony sodu, potasu i magnezu co jest powodem zaburzeń gospodarki izotonicznej. Podczas upałów dobrze jest zatem zadbać także o uzupełnianie elektrolitów, pijąc wodę średnio zmineralizowaną o dużej ich zawartości. Dobrze nawadniają organizm również, herbaty, zupy, soki oraz wszystkie soczyste warzywa i owoce jak np. arbuz, truskawki, pomidory i ogórki. Komponując swoją dietę podczas upałów, pamiętajmy również, że odwadniająco działa kawa i mocna herbata, alkohol, napoje energetyczne oraz gazowane słodkie napoje. Sprzyjają one bowiem wypłukiwaniu potasu i magnezu i zwierają dużo cukru. Po ich spożyciu zaleca się zatem wypicie dodatkowej porcji wody, aby uzupełnić jej utratę.

Ile pić, aby nie dopuścić do odwodnienia

Ilość wody, którą powinniśmy wypijać każdego dnia, zależy od masy naszego ciała Zalecane jest spożycie 30 ml na kilogram masy ciała. W niektórych sytuacjach konieczne jest jednak zwiększenie ilości spożywanej wody. Powinniśmy o tym pamiętać podczas upałów oraz wzmożonego wysiłku fizycznego. Wówczas może okazać się konieczne będzie wypijanie nawet 100 ml na każdy kilogram masy ciała. Szczególną uwagę należy zwrócić na osoby starsze i dzieci, które są najbardziej narażone na odwodnienie. Osoby starsze często nie odczuwają pragnienia, dlatego zapominają o piciu wody. Dzieci natomiast z powodu niedoskonałego jeszcze mechanizmu termoregulacji łatwiej mogą ulec przegrzaniu podczas upałów, czemu sprzyja odwodnienie. Osoby z chorobami nerek, cukrzycą i problemami z sercem powinny zasięgnąć porady swojego lekarza w sprawie ilości wody, jaką powinny wypijać każdego dnia. Dla tych osób nadmiar lub niedobór wody w organizmie może być bowiem szczególnie niebezpieczny.

polityka prywatności »