eco mińsk

Mity na temat picia wody.

W ostatnich latach możemy zaobserwować, że coraz więcej osób świadomie wybiera zdrowy styl życia. Zwracamy uwagą na to, co jemy, staramy się więcej ruszać i pić dużo wody. Zewsząd słyszymy, że powinniśmy pić jej co najmniej 2,5 litra dziennie, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Czy rzeczywiście tak jest, że im więcej wody wypijemy, tym lepiej? Czy nadmiar wody może nam zaszkodzić? Oto największe mity na temat picia wody, w które wierzy większość z nas:

Każdy powinien wypić co najmniej 2,5 litra wody dziennie.

To ile wody powinniśmy wypijać każdego dnia, zależy przede wszystkim od naszej aktywności fizycznej, masy naszego ciała tego, czy zmagamy się z jakimiś chorobami, od płci oraz ilości spożywanych posiłków. Zdrowy dorosły człowiek potrzebuje około 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Nie oznacza to jednak, że kiedy przemnożymy tę wartość przez naszą wagę, to dokładnie tyle wody musimy wypić każdego dnia. Nie zapominajmy o tym, że codziennie dostarczamy wodę do naszego organizmu z jedzeniem, kawą, herbatą, czy sokami. Najwięcej zawierają jej soczyste owoce i warzywa, zupy czy różnego rodzaju koktajle. Znajduje się jednak także w produktach, które wydają nam się pozbawione wody jak np. mięso, czy chleb. Płyny przyjmowane w ten sposób także nawadniają nasz organizm. Najlepiej zatem w postaci wody dostarczać mu niedobór wody, jaki pojawi się po zbilansowaniu wszystkich spożywanych płynów, zamiast codziennie na siłę wypijać 2,5 litra wody dziennie. 

Woda pomaga w odchudzaniu.

Niestety woda sama w sobie nie ma cudownych odchudzających właściwości. Może być jednak pomocna w procesie redukcji wagi. Jeśli zastąpimy nią słodkie napoje, to z pewnością liczba nadprogramowych kilogramów z czasem ruszy w dół. Poza tym woda może pomóc nam przetrwać napady głodu pomiędzy posiłkami. Na chwile wypełni nasz żołądek, jednak to uczucie nie będzie trwało długo. Śmiało, można zatem powiedzieć, że woda wspomaga proces odchudzania za pomocą zdrowej, odpowiednio zbilansowanej do naszych potrzeb diety, picie wody samo w sobie jednak nie odchudza. 

Nie można wypić zbyt dużej ilości wody.

Można i może to być niebezpieczne dla naszego zdrowia, a nawet życia. Powodem do zwiększenia ilości wypijanej wody jest wysoka temperatura otoczenia czy wzmożony wysiłek fizyczny. Choć w tym przypadku czasem warto postawić na napoje zawierające elektrolity, zamiast czystej wody. Jeśli jednak w normalnych warunkach wypijemy zbyt dużo wody na zapas, może to doprowadzić to do zatrucia wodnego zwanego również przewodnieniem hipotonicznym. Następuje wówczas niebezpieczne rozcieńczenie naszych płynów fizjologicznych, co w skrajnych przypadkach może spowodować nawet obrzęk mózgu. Przewodnienie objawia się bólami głowy, utratą energii, osłabieniem. W jego wyniku może nastąpić nawet utrata przytomności. Nie ma wątpliwości, że należy dbać o odpowiednie nawodnienie swojego organizmu, trzeba to jednak robić rozsądnie, bo w tym przypadku więcej nie oznacza lepiej. 

Picie wody poprawi stan naszej skóry, włosów i paznokci.

Ilość wypijanej wody nie ma większego wpływu na stan naszej skory, włosów i paznokci. Oczywiście przy długotrwałym odwodnieniu może ona stać się szara i pozbawiona blasku, jednak problem suchej skóry zazwyczaj ma zupełnie inne podłoże. Na jej stan największy wpływ ma jej pielęgnacja, warunki atmosferyczne, w jakich przebywamy oraz składniki odżywcze, które dostarczamy do naszego organizmu. Samo picie wody nie zapobiegnie przesuszaniu się skóry, ponieważ nie jest ona w stanie dotrzeć do jej wierzchnich warstw. Podobnie jest z włosami i paznokciami. Zawierają one bardzo mało wody, więc picie jej w dużych ilościach nie zmieni ich kondycji. Na ich stan wpływ mają przede wszystkim witaminy, których dostarczamy do naszego organizmu.

Picie wody jest dobrym nawykiem żywieniowym, który każdy z nas powinien mieć. Bardzo ważne jest także uczenie sięgania po wodę dzieci od najmłodszych lat. Pomaga to zapobiegać ich otyłości w późniejszym wieku. Dbając o odpowiednie nawodnienie naszego organizmu, nie możemy jednak przesadzać, bo wcale nie przysłuży się to ani naszemu zdrowiu, ani samopoczuciu. Pijmy zatem wodę zamiast słodkich napojów, ale zachowajmy zdrowy rozsądek co do jej ilości.

polityka prywatności »