eco mińsk

Jak prawidłowo pić wodę?

Choć wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że codziennie należy wypijać ok. 2 litrów wody, a podczas upałów nawet więcej, mało kto wie jak właściwie to robić. Większość z nas sięga po szklankę jakiegoś napoju w momencie, gdy poczuje pragnienie. Wypijamy wówczas większą ilość płynu na raz i znowu przez dłuższy czas nie sięgamy po żaden napój. Postępując w ten sposób, mimo że nie będziemy odczuwać pragnienia, możemy odczuwać skutki odwodnienia organizmu. Jak zatem prawidłowo pić wodę?

Na początek warto zdać sobie sprawę z tego, jak ważne funkcje pełni woda w naszym organizmie. Wchodzi w skład wszystkich naszych tkanek i komórek, jest obecna nawet w kościach i zębach. Oprócz tego, że reguluje temperaturę ciała, umożliwia przemieszczanie składników odżywczych i pozostałości po przemianie materii w obrębie komórek i całego organizmu. Woda chroni także mózg i gałki oczne przed uszkodzeniami oraz zmniejsza tarcie w stawach, będąc składnikiem mazi w torebkach stawowych. Jest niezbędna również podczas procesu trawienia. Jej niedobór w organizmie może spowodować m.in. zaburzenia rytmu serca, zmęczenie, bóle głowy, problemy ze skórą, a w skrajnych przypadkach wiele innych problemów zdrowotnych.

Jak widać odpowiednie nawodnienie organizmu, jest bardzo ważne dla naszego zdrowia i samopoczucia, dlatego warto o nie dbać każdego dnia. Sięgając codziennie po szklankę z napojem, aby zaspokoić pragnienie, warto trzymać się kilku zasad. Przede wszystkim najlepiej unikać słodkich i gazowanych napojów, nadmiaru kawy i herbaty, a także alkoholu. Wszystkie te napoje, mimo że gaszą pragnienie, odwadniają nasz organizm. Najlepszym sposobem na właściwe nawodnienie wszystkich tkanek naszego ciała jest picie niegazowanej wody w małych porcjach. Najlepiej wypijać po kilka jej łyków, w małych odstępach czasu. Wypijane jednorazowo duże dawki wody szybko są wydalane, co powoduje nie tylko obciążenie nerek, ale również wypłukiwanie składników mineralnych z naszego organizmu. Po pierwszą porcję wody najlepiej sięgnąć od razu po przebudzeniu, a następną jeszcze przed śniadaniem. Nie powinniśmy jednak popijać dużą ilością wody posiłków, ponieważ rozrzedzi ona wówczas soki trawienne, co może spowodować niestrawność. Najlepiej pić 30 minut przed posiłkiem i 2 godziny po.

Osoby, które są przyzwyczajone do picia słodzonych napojów i nie mają problem z tym, aby zmusić się do systematycznego picia czystej niegazowanej wody, mogą sięgnąć po samodzielnie zrobioną wodę smakową. Te dostępne w sklepach najczęściej zawierają cukier, którego lepiej unikać. Przygotowanie wody smakowej jest bardzo łatwe i nie wymaga dużo czasu. Wystarczy do dzbanka z wodą wrzucić nieco sezonowych owoców, kilka plasterków cytryny lub pomarańczy, trochę świeżej mięty i gotowe.

polityka prywatności »