eco mińsk

Zbliża się lato, pamiętajmy o wodzie.

Zbliża się lato, czas upałów i dużej aktywności na powietrzu. Oba czynniki powodują że organizm będzie potrzebował znacznie większych ilości wody. Woda katalizuje znaczna część procesów fizjologicznych człowieka, jej brak powoduje że gospodarka naszego organizmu ulega znacznym zaburzeniom w ekstremalnych sytuacjach powodując śmierć.  Mózg wysyła nam sygnały że organizmowi czegoś brakuje. Pragnienie jest takim sygnałem. Niestety oznaczającym już lekkie odwodnienie. Wodę należy pić regularnie nie czekając na pojawienie się uczucia pragnienia.

Sygnały są różne w zależności od stopnia odwodnienia określanego w procentach. Poniżej znajdziecie spis sygnałów organizmu w zależności od odwodnienia: 

  • 1% - pojawia się uczucie pragnienia,
  • 3% - odczuwamy ogólne osłabienie, ból głowy i utratę sił. 
  • 5-6 % - pojawia się senność jako odruch obronny organizmu, potrzebę regeneracji. 
  • 10% - to poważny stan zagrożenia skutkujący niewydolnością fizyczną i psychiczną. 
  • 15% - zagrożenie życia.

Pamiętajmy, że w lato osoby nie uprawiające sportu powinny spożywać wodę nisko i średnio zmineralizowaną w ilościach ok 3 litrów dziennie. Dla uprawiających sport te limity są znacznie większe i zależą od dyscypliny i czasu treningów.

polityka prywatności »