eco mińsk

Jaką wodę należy pić?

Zapotrzebowanie na wodę jest zależne od wielu czynników. Każdy zapewne zastanawiał się jaką wodę pić żeby być zdrowym i pełnym energii. W związku z tym, że mamy dostęp do wielu rodzajów wód warto ten problem nieco przybliżyć.
Mamy dostępne kilka rodzajów wody w zależności od jej składu chemicznego.

  • Wody mineralne nisko zmineralizowane (do 500 mg/l) - tu możemy dla naszego wywodu zaliczyć także wody źródlane – butelkowane, kranówkę, wodę oligoceńską itp,
  • Wody mineralne średnio zmineralizowane 501–1500mg/l)
  • Wody mineralne wysoko zmineralizowane – o wysokiej zawartości minerałów (1500 mg/l)
  • Wody lecznicze – wspomagające leczenie, których spożycie należy konsultować z lekarzem.

Zapotrzebowanie człowieka różni się w n zależności od wagi ciała, rodzaju aktywności życiowej czy wykonywanej pracy. Zapotrzebowanie można ująć w kilka reguł, o których poniżej.

Im wyższa waga ciała tym zapotrzebowanie na wodę rośnie.
Zapotrzebowanie na wodę jest liczone na kg masy ciała. Ponieważ organizm do funkcjonowania potrzebuje wody - im większy ten organizm tym zapotrzebowanie jest większe. Wynika to z funkcji wody, która katalizuje wiele procesów fizjologicznych, jest rozpuszczalnikiem, oczyszcza z toksyn itp.

Im jesteś bardziej aktywny tym zapotrzebowanie na wodę rośnie w tym na wodę mineralną wysoko zmineralizowaną.
Ludzie żyjący aktywnie podwyższają poziom przemiany materii co oznacza że wszystkie procesy zachodzące w organizmie są szybsze im większa aktywność. Specyficzną grupą są sportowcy zawodowi i amatorzy, ich zapotrzebowanie na wodę jest wielokrotnie większe niż osób nieaktywnych sportowo. W trakcie wysiłku organizm zużywa duże ilości wody ale także minerałów. Zużycie przez sportowców niektórych minerałów sięga 600% zużycia osób nieaktywnych. Minerały zużywane w trakcie i po wysiłku należy uzupełnić pijąc wody mineralne wysoko zmineralizowane, ale w ciągu dnia wystarczy woda z kranu. Wbrew powszechnej wiedzy opartej na reklamach to sód i potas są odpowiedzialne za skurcze mięśni w znacznie mniejszym stopniu magnez.

Im bardziej stresogenny wykonujesz zawód tym więcej potrzebujesz wody w tym wody mineralnej wysoko zmineralizowanej.
Stres podobnie jak wysiłek podnosi poziom przemiany materii nasilając procesy hormonalne. Skutkiem tego jest większe zużycie pożywienia oraz minerałów. Z tego powodu ludzi narzekający na stresogenny zawód powinni pić więcej wód średnio zmineralizowanych na zmianę z kranówką lub wodą źródlaną.

Podsumowanie.
Wskazane tu ogólne zasady powinny być traktowane jako argumenty zmuszające do myślenia i w efekcie do zmiany nawyków. Każdy człowiek ma swoje specyficzną aktywność życiową i każdy wymaga oddzielnego wyliczenia zapotrzebowania na makro i mikro elementy a co się z tym wiąże także na wodę. Najtańszym źródłem wody nisko zmineralizowanej jest kranówka która spełnia wysokie normy jakościowe często wyższe niż wody butelkowane.

polityka prywatności »