eco mińsk

Gazowana czy nie? Jaką wodę pić?

Na rynku można znaleźć wody o różnym poziomie nasycenia CO2 czyli dwutlenkiem węgla oraz wody pozbawione gazu. Nie należy mylić wód wysoko gazowanych z wysoko zmineralizowanymi bo to temat na oddzielny artykuł. Wielu z Was nie raz pewnie zastanawiało się jaką wodę pić? Odpowiedź nie jest prosta bo zależy to od kilku czynników.

Co powoduje gaz w wodzie?

Woda gazowana jest szybciej absorbowana przez organizm. Oznacza to, że od momentu wypicia takiej wody szybciej ona zasili układ krwionośny a potem cały organizm. Wody bez gazu wchłoną się wolniej. Poziom CO2 w wodzie niestety oddziałuje na układ pokarmowy dlatego wielu ludzi odczuje dyskomfort w żołądku. Jeśli taki dyskomfort występuje należy zrezygnować z wód gazowanych.

Kiedy pić z gazem a kiedy bez?

Osoby o niewielkiej aktywności fizycznej będą miały niższe zapotrzebowanie na minerały dlatego powinny częściej spożywać wodę niegazowaną. Wystąpi wtedy mniejsze ryzyko dyskomfortu trawiennego, a przy regularnym spożywaniu, niewielkie ryzyko odwodnienia czy braku minerałów. Jeśli jednak te same osoby wykonują ciężką pracę fizyczną, ich zapotrzebowanie na wodę i minerały jest większe. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta w czasie upałów. Organizm odwadnia się szybciej oraz szybciej traci minerały. Nawet osoby nieaktywne fizycznie, w lato będą miały większe zapotrzebowanie na wodę i minerały. Ta grupa ludzi powinna spożywać wodę gazowaną w sytuacji odwodnienia tj wtedy kiedy będą odczuwać intensywne pragnienie. Woda z gazem szybciej wchłonie się do odwodnionego organizmu.

Osoby aktywne fizycznie maja inne potrzeby dotyczące ilości wody oraz sposobu jej picia. Dla takich osób najważniejszym czynnikiem jest uzupełnienie strat, nie tylko wody, ale i składników mineralnych, utraconych w trakcie wysiłku. W szczególności dotyczy to sodu i potasu, odpowiedzialnych za kurczliwość mięśni. Takie osoby w ciągu dnia mogą raczyć się wodą mineralną lub kranówką ale w okresie około treningowym powinny spożywać wodę wysoko zmineralizowaną z średnia lub dużą zawartością CO2. To pomoże im szybciej zasilić organizm w wodę. W szczególności woda gazowana przydaje się sportowcom, kiedy ich wysiłek trwa długo, a w jego trakcie nie mają szans na uzupełnienie niedoborów. Zwróciliście na pewno uwagę na fakt, że wody wysoko zmineralizowane są zawsze gazowane (zawartość CO2 od niskiej do wysokiej). Wynika to właśnie z faktu, że są to wody dla ludzi aktywnych fizycznie i sportowców.

Podsumowanie.

Wybór poziomu nasycenia wody dwutlenkiem węgla należy dobierać stosownie do stanu odwodnienia, poziomu aktywności sportowej oraz tolerancji na gaz. Każda woda ma swoje zastosowanie. Warto dodać, że wody źródlane i niektóre nisko zmineralizowane niewiele różnią się składem od wody z kranu, różnią się za to ceną.

polityka prywatności »