eco mińsk

Jak prawidłowo pic wodę, aby nawodnić swój organizm?

Codzienne picie odpowiedniej ilości wody jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i tym samym dla naszego samopoczucia. Okazuje się jednak, że nawet jeśli wypijamy wystarczającą jej ilość w ciągu dnia, możemy nie nawadniać efektywnie naszego organizmu. Jak zatem prawidłowo pić wodę?

Odpowiednia ilość wody.

Ilość wody, jaką każdy z nas powinien wypić w ciągu dnia, należy wyliczyć, mnożąc liczbę kilogramów masy naszego ciała przez 30 ml. Uzyskana w ten sposób wartość jest optymalną ilością wody, jaką powinniśmy spożyć w ciągu doby w normalnych warunkach. Ilość tą należy oczywiście zwiększyć podczas wysiłku fizycznego oraz w okresie letnim, kiedy panują wysokie temperatury.

Jak pić wodę?

Z pewnością nie nawodnimy naszego organizmu, jeśli obliczoną ilość wody, przykładowo 2 litry, wypijemy dopiero wieczorem, a przez cały dzień będziemy o niej zapominać. Wodę należy pić systematycznie, co jakiś czas po nią sięgając, nawet kiedy nie chce nam się pić. Najlepiej robić to małymi łykami, ponieważ wtedy nasz organizm najwięcej jej zatrzymuje, nawadniając się.

Kawa, herbata i słodkie napoje

Aby nasz organizm był odpowiednio nawodniony, trzeba spożyć odpowiednią ilość wody. Kawa, herbata i napoje słodzone nie mogą być wliczane do ogólnego bilansu płynów. Kawa i herbata działają wręcz odwrotnie, a z różnego rodzaju napojami zawierającymi cukier, nawet jeśli są to wody smakowe, dostarczamy naszemu organizmowi dodatkowo niepotrzebnych kalorii, co raczej nie przysłuży się naszemu zdrowiu.

Z miętą, cytryną, czy solą?

Dietetycy zalecają dodawanie szczypty soli himalajskiej lub kłodawskiej do wypijanej wody. Dzięki temu jej wykorzystanie w organizmie jest optymalne. Jeśli woda z dodatkiem soli nam nie smakuje, z powiedzeniem możemy do niej wrzucić kilka listków mięty lub plasterków cytryny, aby nieco zmienić jej smak. Uwaga, osoby o wysokim ciśnieniu tętniczym powinny poradzić się lekarza w tej sprawie.

Zdrowe nawyki.

Warto wypijać szklankę wody tuż przed przebudzeniem, wówczas nasz organizm znacznie sprawniej wejdzie w nowy dzień. Dobrze jest także pamiętać o wodzie około 0,5 godziny przed posiłkiem i mniej więcej 2 godziny po nim. Po szklankę wody najlepiej sięgnąć także tuż przed położeniem się spać. Jeśli mamy problem z wypiciem zaplanowanej ilości wody w ciągu dnia, niech butelka z wodą towarzyszy nam przez cały czas, abyśmy mogli ciągle po nią sięgać. Jeśli pracujemy za biurkiem, ustawmy szklankę z wodą tuż obok komputera, aby ciągle nam przypominała o tym, żeby wziąć kolejny łyk. Bardzo ważne jest to, aby pić wodę niezależnie od tego, czy chce nam się pić. Kiedy zaczniemy odczuwać pragnienie, oznacza to, że nasz organizm już się odwadnia.

polityka prywatności »