eco mińsk

Woda źródlana czy mineralna?

Wszyscy wiemy, jak ważne dla naszego zdrowia i samopoczucia jest wypijanie odpowiedniej ilości wody każdego dnia. Jaką jednak wybrać – mineralną czy źródlaną? Na początek wyjaśnijmy różnicę pomiędzy tymi dwoma rodzajami wód.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 29 kwietna 2004 roku w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, tak definiuje te dwa rodzaje:

Naturalna woda mineralna to woda pochodząca z udokumentowanych zasobów wód podziemnych (…), pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, charakteryzująca się stabilnym składem mineralnym oraz właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne, powodującymi korzystne oddziaływanie na zdrowie ludzi.

Naturalna woda źródlana to woda pochodząca z udokumentowanych zasobów podziemnych (…), pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, nieróżniąca się właściwościami i składem mineralnym od wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, określonej w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

Oznacza to, że według powyższej definicji woda mineralna wcale nie musi posiadać wysokiej zawartości minerałów, ważny jest ich stabilny poziom w składzie. Sięgając zatem po butelkę, powinniśmy przeczytać etykietę, aby dowiedzieć się, czy mamy do czynienia z wodą nisko, średnio czy wysoko zmineralizowaną. Woda źródlana nie różni się natomiast zbytnio składem od zwykłej kranówki. Jaką wodę zatem wybrać, aby jak najlepiej przysłużyła się naszemu zdrowiu?

Na co dzień.

Woda wysoko zmineralizowana może nam pomóc w dostarczeniu do naszego organizmu pierwiastków deficytowych, pamiętajmy jednak, że pita w nadmiarze może mieć negatywne skutki np. odkładać się w naszej wątrobie lub nerkach. Jeśli zatem a co dzień nie towarzyszy nam żadna nadzwyczajna aktywność fizyczna, a temperatura otoczenia jest umiarkowana, najlepszym wyborem będzie woda źródlana, nisko zmineralizowana lub zwykła kranówka, która doskonale nawadnia organizm.

W upalne dni i podczas dużej aktywności fizycznej.

Kiedy intensywnie trenujemy, ciężko pracujemy fizycznie lub panują upały, intensywnie się pocimy, tracąc w ten sposób nie tylko wodę, ale także sole mineralne. Warto wówczas sięgnąć po wodę wysoko i średnio zmineralizowaną. Pamiętajmy jednak, aby ich nie nadużywać w normalnych warunkach, ponieważ, jak już wspomniano, nadmiar minerałów może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Kobiety w ciąży.

Kobiety w ciąży i w okresie laktacji powinny szczególnie dbać o odpowiednią podaż wody. Najlepsze dla nich są naturalne wody źródlane o niskiej zawartości sodu oraz nisko i średnio zmineralizowane wody o zwiększonej zawartości wapnia i magnezu.

Niemowlęta i dzieci.

Niemowlętom i dzieciom do 3 roku życia powinno się podawać wodę źródlaną lub nisko zmineralizowaną o niskiej zawartości sodu i siarki. Zbyt duża zawartość soli mineralnych, może bowiem prowadzić do obciążenia nerek niemowlęcia.

polityka prywatności »